Analyse

Brussel kiest: mobiliteit is en blijft een heet hangijzer

Kris Hendrickx
© BRUZZ
07/05/2024

Saskia Vanderstichele.jpg

| Het kruispunt Kunst-Wet: een van de plekken in Brussel waar de auto moest inleveren ten voordele van de fietsers.

Als er de voorbije jaren over één onderwerp gebakkeleid werd, was het wel mobiliteit. De regering begon de legislatuur met een aantal forse ingrepen die de stad leefbaarder maakten: de zone 30 en tientallen kilometers coronafietspaden. De weerstand bleef al bij al beperkt en de maatregelen staan vandaag ook amper nog ter discussie.

Gaandeweg groeide het ongenoegen over een autobeperkend beleid. De circulatieplannen die het transitverkeer uit woonwijken moesten bannen, bleken dan wel een succes in onder meer de Vijfhoek. Tegelijk leidde het fiasco in Anderlecht tot een uitslaande brand van protest, polarisering en politieke angst in andere gemeenten. Het Gewest is met handen en voeten gebonden aan die gemeenten voor de uitvoering van Good Move. Het wordt dus evenzeer uitkijken naar het resultaat van de gemeenteraadsverkiezingen in het najaar.

De bitse discussies van de afgelopen jaren waaien vandaag over naar de kiescampagne. Oppositieleider David Leisterh (MR) beloofde al dat hij in honderd dagen komaf zou maken met Good Move, al blijft het erg vaag wat hij daar precies mee bedoelt. En ook PS-lijsttrekker Ahmed Laaouej is een koele minnaar van maatregelen die het autoverkeer aan banden leggen. Hij verzette zich dan ook tegen de slimme kilometerheffing Smart Move, die er deze regeer­periode niet kwam. De PS-kopman voelt daarbij de hete adem van de PTB in zijn nek. Die partij wakkerde het protest tegen Good Move aan en haalt de PS in de peilingen. De ecologisten profileren zich ondertussen net als de motor achter een veranderende stad.

Groen versus bouwen

Het tweede grote strijdpunt in deze regeerperiode was dat rond de bouwprojecten op plekken waar vandaag nog groen is, de friche Josaphat op kop. De discussie van de afgelopen jaren krijgt nu een verlengstuk in de campagne. Ecolo werpt zich daarbij op als de groene ridder die onder meer de bouwplannen op de Josaphatsite tegenhoudt, terwijl vooral de PS er snel nieuwe huisvesting wil zien. Een slim compromis is mogelijk, maar niet meer voor de stembusgang.

Een uitgebreidere reportage over 'de ademruimte' leest u hier: Met vallen en opstaan naar een leefbare stad.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Brussel kiest: Brussels parlement , leefbare stad , algemene zone 30 , coronafietspad

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni